کِلاچ یا کِلاژ (Clutch) نام یکی از قطعات مهم خودرو است. ریشه لغوی کلاچ یک کلمه انگلیسی به معنی اتصال است. لیکن معنی رایج آن به وسیلهای اطلاق می گردد که عمل اتصال یا قطع کردن را انجام می دهد. در این مقاله قصد داریم شما را با مباحث ” اجزای کلاچ ماشین و عملکرد آن، علائم و دلایل خرابی صفحه کلاچ خودرو، زمان تعویض صفحه کلاچ و رگلاژ کلاچ
کلاچ چیست؟
کلاژ وسیلهای است برای تنظیم میزان انتقال نیرو از موتور به چرخها که نیرو را با توجه به ضریب دنده بین چرخهای خودرو تقسیم می کند. در خودروهایی که از گیربکس دستی بهره می برند، راننده با فشردن پدال کلاژ در واقع انتقال نیرو را از موتور به گیربکس قطع می کند و همین امر باعث می شود راننده بتواند ضریب دنده خودرو را تغییر دهد و میزان نیروی منتقل شده به چرخ ها را کم یا زیاد کند.
کلاچ چیست
عملکرد کلاچ
کارکرد سیستم کلاچ ماشین از دو بخش تشکیل میشود:
1- انتقال قدرت مطمئن بدون لرز
2- قطع و وصل حرکت در مواقع لزوم
توسط فشار پای راننده به پدال کلاچ نیروی وارده از طریق اهرم بندی یا فشار هیدرولیکی به دو شاخه کلاچ سپس به بلبرینگ کلاچ آنگاه به فنر خورشیدی دیسک کلاچ منتقل شده و در نتیجه صفحه فشار دهنده به عقب کشیده شده و صفحه کلاچ از فلایویل جدا و در نتیجه انتقال نیروی موتور به گیربکس قطع میشود و با رها کردن مجدد پدال کلاچ ، فنرخورشیدی و صفحه فشار دهنده دیسک، صفحه کلاچ را مجدداً به فلایویل محکم چسبانده و در نتیجه نیروی موتور انتقال پیدا میکند.
کلاچ خودرو
انواع کلاچ بر اساس نوع گیربکس و سیستم انتقال نیرو
کلاچ بدون لغزش
این نوع معمولترین نوع کلاژ است که در خودروهای شهری از آن استفاده میشود. کلاژهای بدون لغزش به دو حالت “کاملا درگیر” و “خلاصی” در سیستم گیربکس قرار میگیرند و همان طور که از نام آن مشخص است، هیچ گونه لغزش و ساییدگی ندارد.
کلاچ اصطکاکی
این نوع با استفاده از دو صفحه آجدار عمل می کند. به دلیل ضریب اصطکاک صفحات کلاچ اصطکاکی، این مدل همیشه به صورت کامل درگیر میشود. کلاچ اصطکاکی به دو شکل مخروطی و دیسکی مورد استفاده قرار میگیرد.
در کلاژهای اصطکاکی مخروطی، صفحات درگیر شونده به شکل مخروط هستند و گشتاور میان دو صفحه مخروطی انتقال پیدا میکند. کلاچهای اصطکاکی دیسکی که خود به چند دسته تقسیم میشوند، از صفحات مسطح برای درگیری کامل استفاده میکنند و نیروی گشتاور را به صورت گریز از مرکز منتقل میکنند.
کلاچهای یک طرفه
در کلاژهای یک طرفه نیروی گشتاور در یک جهت انتقال پیدا می کند و در گردش های تک جهته، مانند کلاژهای بدون لغزش عمل میکنند، اما اگر چرخش در جهات دیگر صورت بگیرد، کلاچهای یک طرفه نیرویی را منتقل نمی کنند.
کلاچهای هیدرولیک
صفحات در کلاژهای هیدرولیک با استفاده از یک سیال، نیروی گشتاور را منتقل میکنند. به دلیل تغییر فضا در سیستم کلاچهای هیدرولیک، معمولا جا به جایی نیرو کندتر از مابقی کلاژها صورت میگیرد.
کلاچ هیدرولیک
اجزای کلاچ
قطعات کلاچ عبارتند از: سیم کلاچ، صفحه، دو شاخه، صفحه فلایویل، بلبرینگ، اهرم، شاخکها، صفحهدهنده و دیسک که از یک کاسه مانند از نوع چدن تشکیل شده است.
برچسب: خرید صفحه کلاچ گرافیتی پژو 206 تیپ 2 و پژو 405 جهت توان بیشتر و کاهش هرز گردی تقویت گیربکس تقویتی افزایش شتاب و عملکرد سیستم انتقال قدرت خرید صفحه کلاچ گرافیتی آلمانی
نقد و بررسیها0
هنوز بررسیای ثبت نشده است.