سنتر یک تیکه بندازم یا نه؟؟؟

سنتر یک تیکه بندازم یا نه؟؟؟

سنتر یک تیکه بندازم یا نه؟؟؟

سنتر یا واسطه هدرز و اگزوز که به جای منبع وسط یا کتابی نصب میشه و قیمت ناچیزی داره همه جا هم هست یا میتونین از مجموعه شفیق پرفورمنس بخرید

سنتر یک تیکه بندازم یا نه؟؟؟

امروز میخوایم راجع به یکی از مسائلی که سوال خیلیهاتون هست صحبت کنیم. سنتر یه تیکه

خب از اونجایی که لوازم افترمارکت ایرانی تو بازار کمه، و سیستم اگزوز خوبی تو بازار پیدا نمیشه

بعضی از دوستان و همکاران اومدن و سنترهای وسط ماشینای ایرانی رو با حذف منبع وسط یه لوله یه تیکه و البته با سایز بزرگتر قرار دادن.

واضحه که با این کار میزان دود خروجی میتونه افزایش پیدا کنه

برای مثال سنتر فابریک پژو با سایز لوله 45 میتونه نهایتا تا 125 اسب ساپورت کنه و بعد از اون،به شدت محدود کننده میشه در حالی که لوله سایز 51 میتونه تا 160 اسب روهم ساپورت کنه.

اما این لوله ها معایبی هم دارن

اول از همه و مهم ترینش، صدای فوق العاده زیاد همراه با نویزه.

سنتر مستقیم بندازم یا نه؟؟؟

دوستانی که میان منبع عقب ماشین را با منبع اسپورتی به اصطلاح هاوارد عوض میکنن،متوجه میشن که صدای ماشین خیلی بیشتر شده اما این صدا حالت اسپورتی و قشنگی داره علتش هم اینه که وظیفه منبع عقب حذف صدای دوده

اما وظیفه منبع وسط حذف نویزها از صدای دوده، با حذف منبع وسط شما قادر به حذف این نویزها نخواهید بود در نتیجه صدای اگزوز صدای ازاردهنده ای میشه.

نظر شخصی خود من اینه که همین مسئله کافیه تا در خودروهای شهری از این لوله ها استفاده نکنیم

اما مسئله به همین جا ختم نمیشه.

بیایم دو حالت رو با هم بررسی کنیم

حالت اول لوله سنتر سایز 51 با منبع وسط که جریانی معادل با همین لوله داره یعنی خود منبع وسط محدود کننده جریان نیست.

حالت دوم سنتر سایز 51 اما لوله یه تیکه و مستقیمه.

اگه نمودار گشتاور این دو تا رو مقایسه کنیم میبینیم که حالت اول دور بالای کمی بهتری داره اما حالت دوم دور میانی بهتری داره.

 

البته از اونجایی که هیچ وقت این حالت اتفاق نمیفته و معمولا تعویض از لوله های سایز کوچیک تر با سایز بزرگتر اتفاق میفته در دورهای بالاتر هم شاهد افزایش قدرت خواهیم بود.

 

خب بیایم یه مثال بزنیم

یه پژو 130 اسبی داریم که سنتر فابریک داره،میدونیم این سنتر محدود کننده شده و باید تعویض بشه،ابتدا میایم لوله یه تیکه سایز 51 میندازیم.

هم گشتاور ما بیشتر میشه و هم برای مثال 3 اسب به قدرت اضافه میشه.

حالا میایم این لوله رو از وسط برش میدیم و یه منبع با فلوی خوب بهش متصل میکنیم. متوجه میشیم که دور میانی کمی افت میکنه اما باز هم 1 تا 2 اسب به قدرت اضافه میشه.

یعنی اگه از همون اول میومدیم و لوله بزرگتر با منبع وسط رو اضافه میکردیم بدون افت گشتاور میتونستیم تا 5 اسب به دست بیاریم.

 

#سنتر #اگزوز #منبع_اگزوز #هاوارد #اسب_بخار #گشتاور

motorsport
ارسال دیدگاه