تیونینگ چیست؟

تیونینگ خودرو اصلاح خودرو برای بهینه سازی آن برای مجموعه ای از الزامات عملکرد متفاوت از مواردی است که در ابتدا برای برآورده کردن آن طراحی شده بود. معمولاً این عملکرد موتور بالاتر و ویژگی‌های هندلینگ دینامیکی است، اما خودروها نیز ممکن است برای ارائه مصرف سوخت بهتر یا پاسخ نرم‌تر تغییر کنند. هدف هنگام تیونینگ، بهبود عملکرد کلی خودرو در پاسخ به نیازهای کاربر است. اغلب، تنظیم به هزینه عملکرد انتشار گازهای گلخانه ای، قابلیت اطمینان قطعات و راحتی سرنشینان انجام می شود

همانطور که فرهنگ پیرامون خودروهای اصلاح شده رشد کرده است، اصطلاح تیونینگ رشد کرده است تا تغییرات زیبایی و سبکی که مالکان برای شخصی سازی وسایل نقلیه خود انجام می دهند را در بر گیرد. این تغییرات می تواند از تغییرات عملکردی طراحی شده برای بهبود عملکرد یا عملکرد خودرو، تا تغییرات بصری که زیبایی شناسی خودرو را تغییر می دهد و در مورد مدل های خاص، گاهی اوقات برای عملکرد یا عملکرد خودرو مضر است.

 

تیونینگ اتومبیل به مسابقات اتومبیلرانی مربوط می شود ، اگرچه بسیاری از اتومبیل های تیونینگ شده در هیچ شکلی از مسابقات مجاز رقابت نمی  کنند.

 

از زمان اختراع خود، خودروها همیشه در معرض تغییرات پس از فروش بوده اند. در آهنگ های محبوب Hot Rod Race و Hot Rod Lincoln تغییرات متوسط ​​و رادیکال به یادگار مانده است . نام آبارث و کوپر در مدل‌هایی که پس از تغییر خودروهایی طراحی شده‌اند ظاهر می‌شود. با پشتیبانی فورد ، تولید کننده موتور معروف Cosworth از تغییر موتورهای انگلیسی Flathead برای Lotus Sevens به برتری در مسابقات فرمول یک رسید.

 

در دهه‌های 1970 و 1980، بسیاری از خودروهای پرفورمنس ژاپنی هرگز به خارج از بازار داخلی ژاپن صادر نشدند . در اواخر دهه 1980 و اوایل دهه 1990، خودروهای وارداتی خاکستری خودروهای پرفورمنس ژاپنی، مانند نیسان اسکای لاین ، [1] [2] [3] شروع به واردات خصوصی به اروپای غربی و آمریکای شمالی کردند. در ایالات متحده، این در تضاد مستقیم با تولید خودروهای داخلی در همان زمان بود، جایی که بازار پسابرجامی بسیار کمی برای خودروهای کامپکت و اقتصادی داخلی وجود داشت. تمرکز در عوض بر روی خودروهای اسپورت یا خودروهای عضلانی مانند فورد موستانگ وشورولت کوروت .

 

به دلیل وزن سبک و در دسترس بودن فزاینده تجهیزات تیونینگ ارزان، [4] خودروهای تیونینگ شده اقتصادی و جمع و جور عملکرد بالایی را با هزینه کم در مقایسه با خودروهای اسپرت اختصاصی از خود نشان می دهند. با افزایش ورزش حرفه ای و مسابقه با چنین وسایل نقلیه ای، استفاده تفریحی از این وسایل نقلیه نیز افزایش یافت. رانندگانی که تجربه کمی در زمینه خودروسازی، مکانیکی یا مسابقه ای ندارند، خودروهای خود را برای تقلید از نسخه های چشمگیرتر خودروهای مسابقه ای با نتایج متفاوت تغییر می دهند.

 

جوهر اصلاح یک ماشین تیونر تلاش برای افزایش عملکرد قابل توجه – یا ظاهر شدن عملکرد بالا – از یک وسیله نقلیه موتوری استوک از طریق اضافه کردن، تغییر یا جایگزینی کامل قطعات است. اگرچه این امر عمدتاً مستلزم اصلاح موتور و سیستم‌های مدیریت خودرو برای افزایش توان خروجی است، اغلب تغییرات اضافی لازم است تا خودرو بتواند چنین قدرتی را کنترل کند، از جمله سیستم تعلیق سفت، لاستیک‌های پهن، ترمزهای بهتر، و اصلاحات فرمان و انتقال بهبود یافته (مانند به عنوان نصب شیفتر کوتاه). اگرچه از نظر ظاهری تا حد زیادی ناچیز است، اما برخی اصلاحات مانند لاستیک های کم حاشیه، سیستم تعلیق تغییر یافته و اضافه شدن اسپویلرها می توانند ظاهر کلی خودرو و همچنین افزایش نیروی رو به پایین برای افزایش کشش را تغییر دهند.

 

سمعی

سیستم صوتی استوک سیستمی است که توسط سازنده در زمان ساخت خودرو در کارخانه مشخص شده است. نصب صوتی سفارشی می تواند شامل هر چیزی از ارتقاء رادیو گرفته تا سفارشی سازی کامل بر اساس تجهیزات صوتی خاص باشد. رویدادهایی برگزار می‌شود که شرکت‌کنندگان برای دریافت بلندترین و باکیفیت‌ترین دریافت صوتی یا نوآورانه‌ترین سیستم‌های صوتی رقابت می‌کنند. برخی از تغییرات رایج عبارتند از بلندگوها و ساب ووفرهای با کیفیت بالاتر ، تقویت کننده ها و سیم کشی بهتر.

اتومبیل‌های مسابقه‌ای که در کلاس‌های مختلف رقابت می‌کنند باید از یک سری مقررات سخت‌گیرانه پیروی کنند. مانند برخی از رویدادهای مسابقه ای معروف، مانند NASCAR و NHRA، رویدادهای مجاز اغلب به حداقل وزن وسیله نقلیه نیاز دارند. در چنین مواردی، فضای داخلی خالی می شود و وزن مورد نیاز با افزودن بالاست به دست می آید که امکان کنترل دقیق بر توزیع وزن را فراهم می کند. در کنار الزامات وزنی، الزامات ایمنی نیز وجود دارد. الزامات برای کلاس های مختلف متفاوت است. رول قفس، کپسول های آتش نشانی، صندلی های سطلی تقویت شده، مهار صندلی و مواردی از این دست برخی از اصلاحات ایمنی مورد نیاز هستند. نصب قفس رول ممکن است زمانی که فضای داخلی موجود است دشوار باشد.

 

برخی از تیونرها به منظور کاهش وزن خودرو، دارای فضای داخلی “غذا” هستند یا ویژگی هایی را که بسیاری از رانندگان معمولی آن را مطلوب یا ضروری می دانند، حذف می کنند، مانند سیستم های صوتی، تهویه مطبوع و عایق صدا.

 

مقاله اصلی: تنظیم موتور

تیونینگ موتور فرآیند تغییر مشخصات عملکرد یک موتور است. در یک موتور معمولی، عناصر مکانیکی و الکترونیکی مختلفی مانند منیفولد ورودی ، شمع‌ها و جریان انبوه هوا وجود دارد . موتورهای مدرن از واحد کنترل موتور برای ایجاد بهترین تعادل بین عملکرد و آلاینده ها استفاده می کنند . از طریق پروتکل ارتباطات OBD ، [5] جنبه های کنترل شده الکترونیکی موتور را می توان در فرآیندی به نام نقشه برداری تغییر داد. نقشه برداری را می توان با تغییر نرم افزار در ECU انجام داد ( چیپ تنظیماز طریق اصلاح سیستم عامل)، یا با ارائه داده های نادرست از طریق سخت افزار افزونه. سایر سیستم های مدیریت موتور مستقل در دسترس هستند. این سیستم ها کامپیوتر کارخانه ای را با کامپیوتری جایگزین می کنند که توسط کاربر قابل برنامه ریزی است.

 

اجزای مکانیکی موتور نیز می توانند اضافه یا جایگزین شوند، مانند سیستم های القایی اجباری مانند توربوشارژرها یا سوپرشارژرها.

 

اصلاحات نادرست، نادرست و بد اجرا شده موتور می تواند تأثیر مخربی بر عملکرد و قابلیت اطمینان داشته باشد. قطعات مکانیکی و الکتریکی ممکن است در نتیجه آسیب ببینند یا به سادگی از کار بیفتند. یک مثال می تواند استفاده از کمپرسور هوا مانند توربوشارژر برای افزایش حجم هوای مورد استفاده در کورس قدرت چرخه اتو باشد . در یک واکنش شیمیایی معمولی، نسبت هوا به سوخت باید حداقل 14:1 باشد. در صورت استفاده از نسبت‌های بالاتر، فشارها و دماهای بالاتری در سیلندرها مشاهده می‌شود، [6] که می‌تواند به سرعت موتور را فراتر از محدودیت‌های طراحی در نظر گرفته شده‌اش براند.

 

نادیده گرفتن چنین پارامترهای عملیاتی می تواند منجر به خرابی های زودهنگام شود، مانند تاب برداشتن سر سیلندرها و دیواره ها، حلقه های پیستون متلاشی شده، میله های اتصال و میل لنگ ترک خورده یا خمیده ، خرابی کامل سیستم خنک کننده ، آتش سوزی موتور ، انفجار موتور، انسداد موتور و حتی فوران. همه اینها می تواند منجر به تعمیرات بسیار گران قیمت و همچنین بسیار خطرناک شود.

 

تنظیم تعلیق

تنظیم سیستم تعلیق شامل اصلاح فنرها، کمک فنرها ، میله های ضد غلتک و سایر اجزای مرتبط است. فنرهای کوتاه تر سختی بیشتر و مرکز ثقل کمتری را به قیمت تغییرات ناخواسته هندسه تعلیق ارائه می دهند. [7] کمک فنرهای سفت‌تر ، جابجایی پویای وزن را در هنگام پیچ‌ها بهبود می‌بخشند و معمولاً داخلی‌های کوتاه‌تری دارند تا در صورت استفاده از فنرهای کوتاه‌تر، از پایین آمدن آن‌ها جلوگیری کنند. میله های نوسان سفت تر ، چرخش بدنه را در هنگام پیچیدن کاهش می دهد، بنابراین چسبندگی لاستیک ها بر روی سطح را با کاهش تغییرات هندسی تعلیق ناشی از چرخش بهبود می بخشد. این همچنین واکنش هندلینگ را به دلیل جابجایی سریعتر وزن بهبود می بخشد – مشابه فنرهای سفت تر.

 

خطر با میله های ضد غلت بیش از حد سفت، بلند شدن چرخ داخلی است که باعث از بین رفتن کشش می شود. با افزایش مقاومت غلتشی یک سر خودرو، انتقال وزن در آن سر متمرکز شده و باعث می شود که آن بیشتر از سر دیگر سر بخورد. این افکت برای کنترل مشخصه بیش از حد/کم فرمان و همچنین کاهش چرخش استفاده می شود. سایر اجزایی که گاهی اوقات اضافه می شوند ، میله های استوانه هستند که سفتی بدنه را بهبود می بخشد و به حفظ هندسه مناسب سیستم تعلیق در هنگام پیچیدن کمک می کند. در برخی خودروها، مهاربندها یا میلگردهای ضد غلتش را می توان به خودروهای مدل پایه از مدل های اسپورت تعبیه کرد.

 

برای وسایل نقلیه آفرود ، تاکید بر افزایش طول مسیر تعلیق و نصب تایرهای بزرگتر است. لاستیک‌های بزرگ‌تر – با یا بدون چرخ‌های بزرگ‌تر – فاصله از زمین را افزایش می‌دهند، در زمین‌های ناهموار راحت‌تر حرکت می‌کنند، بالشتک بیشتری ایجاد می‌کنند و فشار زمین را کاهش می‌دهند (که در سطوح نرم مهم است).

 

این تغییرات تعلیق برخلاف لودرایدرهایی است که از سیستم تعلیق هیدرولیک یا پنوماتیک استفاده می کنند. Lowriders از نوع دیگری از تنظیم تعلیق استفاده می‌کند که در آن ارتفاع هر چرخ به سرعت توسط سیستمی از قوچ‌ها تنظیم می‌شود که در برخی موارد امکان “جهش” چرخ‌ها را به طور کامل از زمین فراهم می‌کند.

 

تنظیم بدنه

تنظیم بدنه شامل ایجاد تغییراتی در بدنه خودرو به منظور تغییر زیبایی شناسی خودرو، بهبود عملکرد یا هر دو است. تنظیم بدنه همچنین می تواند شامل تغییر یا تعویض قطعات برای عملکرد آیرودینامیکی بهتر باشد. از طریق نیروی رو به پایین ، سرعت در پیچ ها و چسبندگی لاستیک ها را می توان بهبود بخشید، که اغلب به قیمت افزایش کشش است. برای سبک کردن خودرو، اجزای بدنه مانند کاپوت و آینه‌های دید عقب ممکن است با قطعات سبک‌تر جایگزین شوند.

 

 

یک لامبورگینی آونتادور مجهز به کیت پهن بدنه لیبرتی واک و چرخ‌های پس از فروش.

اغلب، اصلاحات بدنه عمدتاً برای بهبود ظاهر وسیله نقلیه انجام می‌شود، مانند اسکوپ‌های بدون کارکرد، قوس‌های پهن یا سایر تغییرات زیبایی شناختی . اسپویلر یا کیت بدنه پس از فروش به ندرت عملکرد خودرو را بهبود می بخشد. اکثریت، در واقع، وزن اضافه می کنند و ضریب درگ خودرو را افزایش می دهند و در نتیجه عملکرد کلی آن را کاهش می دهند.

 

قدمت آن به دهه 1940 برمی‌گردد، خرد کردن و کانال کردن روشی محبوب برای اصلاح آیرودینامیک خودرو بود.

 

افزایش پهنای مسیر چرخ از طریق اسپیسرها و کیت‌های بدنه عریض، یا کاهش مرکز ثقل از طریق تغییرات تعلیق، می‌تواند توانایی خودرو در پیچ‌ها را افزایش دهد. اغلب، تیونرهای تعلیق که با دینامیک فنر آشنا نیستند ، فنرهای استوک را قطع می‌کنند و سواری سخت‌تر و پرانرژی را ایجاد می‌کنند. همچنین معمول است که یک خودرو را به حالت ایستاده درآوریم و آن را از ارتفاع بهینه سواری صرفاً برای ظاهر پایین بیاوریم.

 

اتومبیل‌های مسابقه ممکن است شیشه‌های سبک وزن داشته باشند، یا ممکن است شیشه‌ها کاملاً برداشته شوند، زیرا شیشه اتومبیل وزن قابل‌توجهی را اضافه می‌کند و توزیع وزن را به طور مضر تغییر می‌دهد. پنجره های پلاستیکی بسیار آسیب پذیرتر در برابر خط و خش هستند که عمر مفید آن را کاهش می دهد.

 

لاستیک ماشین

لاستیک ها تاثیر زیادی بر رفتار خودرو دارند و به صورت دوره ای تعویض می شوند. بنابراین، انتخاب تایر یک راه بسیار مقرون به صرفه برای شخصی سازی یک خودرو است. انتخاب ها شامل لاستیک ها برای شرایط مختلف آب و هوا و جاده، اندازه های مختلف و مصالحه های مختلف بین هزینه، چسبندگی، عمر مفید، مقاومت غلتشی، هندلینگ و راحتی سواری است. رانندگان همچنین گاهی اوقات لاستیک ها را به دلایل زیبایی شناختی شخصی می کنند، به عنوان مثال، با اضافه کردن حروف تایر .

دتونینگ فرآیند بازگرداندن خودروی اصلاح شده به وضعیت اولیه کارخانه یا کاهش عملکرد آن در ناحیه خاصی از تیونینگ است. به عنوان مثال، زمانی که چسبندگی مسیر برای کنترل قدرت افزایش یافته موتور تنظیم شده کافی نیست، ممکن است یک خودرو “دوتون” شود تا کشش افزایش یابد.

 

خودروهای اصلاح شده می توانند به طور قابل توجهی با همتایان خود متفاوت باشند. یک عامل مشترک در میان مالکان/تغییر دهندگان، تقلید از ویژگی های بصری و/یا عملکردی سبک ها و اصول طراحی است. این شباهت ها ممکن است ناخواسته باشد. برخی از سبک های مختلف و تأثیرات بصری در اصلاح خودرو عبارتند از:

 

 

نمونه ای از ماشین سبک رت راد

میله موش : سبکی از ماشین های هات میله و سفارشی، تقلید از ظاهر “ناتمام” برخی از هات میله ها در دهه های 1940، 1950 و 1960. “سبک موش” همچنین خودرویی را تعریف می کند که با وجود فرسودگی سنگین قابل مشاهده در جاده نگه داشته می شود.

سبک یورو : دارای رنگ یکباره و چرخ‌های کوچک، با ویژگی‌های تراشیده شده برای تعیین خطوط بدنه خودرو.

Lowrider : تنظیمات تعلیق هیدرولیک یا کیسه هوا، رنگ سفارشی، نوار پین، فضای داخلی سفارشی، و معمولاً چرخ های سیمی با قطر کم. برخی دیگر ممکن است مانند ترمیم های مستقیم به نظر برسند، جدای از موضع پایین.

واردات یا JDM : وسایل نقلیه به سبک ژاپنی، قطعات پس از فروش و جزئیات مسابقه.

Dub یا Donk : با چرخ های بسیار بزرگ و متظاهر با لاستیک های سطح پایین، تنظیم بلندگوهای بلند و ارتفاع سواری غیرعادی بالا مشخص می شود.

دال : از اواسط دهه 1980 در منطقه هیوستون منشا گرفت – معمولاً یک ماشین لوکس آمریکایی با اندازه کامل با “زانویی” سفارشی نصب می شود، نوعی چرخ سیمی کشیده که از گلگیرها، تنظیمات بلندگوهای بلند و علائم نئون بیرون زده است. داخل پنل صندوق عقب سایر تغییرات “دال” عبارتند از: پانل های صندوق عقب با تحریک هیدرولیک (یک “تنه پاپ”)، رنگ آب نبات، تزئینات فولادی ضد زنگ عمودی روی پانل صندوق عقب (معروف به “قلک های کمربند”)، جلوپنجره پس از فروش، و استفاده از کادیلاک جلو. تبدیل ورق فلزی انتهایی فضای داخلی اسلب ها معمولاً با رنگ بژ یا قهوه ای مایل به زرد (در آنچه که “داخلی کره بادام زمینی” نامیده می شود) پوشیده می شود. معمولاً با موسیقی هیپ هاپ هیوستون مرتبط است.

Bōsōzoku : این سبک موتورسیکلت ژاپنی دارای فیرینگ های اضافی و اگزوزهای اغراق آمیز است.

سبک VIP : سبک ژاپنی برای سفارشی کردن اتومبیل های لوکس که از بوزوزوکو تکامل یافته است.

 

یک فولکس واگن پولو MK3 ایستاده با سیستم تعلیق بادی پس از فروش ، رنگ آبی روشن و چرخ‌های BBS RM با کامبر منفی .

Stanced : این سبک بیشتر با خودروهای اسپرت و سواری با سیستم تعلیق پایین‌تر همراه است. چرخ‌های سفارشی با لاستیک‌های کم‌حجم نقش زیادی در این سبک بازی می‌کنند و اغلب دارای اندازه‌های تهاجمی، افست‌ها و کامبر هستند.

نگاه کال : یک فولکس واگن کلاسیک اصلاح شده که با استفاده از رنگ‌های روشن، تزئینات و لوازم جانبی، کالیفرنیا را تداعی می‌کند.

Outlaw : اصلاح شده با موتورها و ترمزهای قدرتمندتر پورشه 356 ، 911 و کارمان غیا با ظاهری تهاجمی تر. این جنبش در کالیفرنیای جنوبی در دهه 1960 رخ داد.

سبک نظامی/خدماتی : خودروهایی که شبیه خودروهای خدماتی خاص طراحی شده اند.

هات راد : سبکی که عمدتاً از وسایل نقلیه، اجزا و روکش‌های مخصوص دوره تشکیل شده است تا ویژگی‌های ماشین‌های درگ اولیه دهه‌های 1930 و 1940 را بازتولید کند.

ماشین سفارشی : ماشین‌های سفارشی که عمدتاً برای ورزش موتوری استفاده می‌شوند

Sleeper : خودروهایی با ظاهری بورسی با ارتقاء عملکرد.

 

یک نیسان 350Z اصلاح شده برای دریفت .

ماشین رالی : ماشین هایی که برای رقابت در رالی ساخته شده اند .

ماشین دریفت : ماشین هایی که برای دریفت مهندسی شده اند.

ماشین کشیدن : ماشین‌هایی که برای سرعت و شتاب خط مستقیم اصلاح شده‌اند.

نمای جنوب لندن : فوردهای بریتانیایی دهه‌های 50-70 با تغییراتی ظریف، با رنگ پاستلی و چرخ‌های فولادی لوتوس کورتینا 13 اینچی یا چرخ‌های ماگ RS، Minilite یا Revolution. این خودروها اغلب از موتور فورد کنت یا پینتو تنظیم شده استفاده می کنند .

ظاهر آلمانی : یک فولکس واگن تیپ 1 ، تیپ 3 ، یا کارمان غیا پایین آمده و مجهز به چرخ‌های جدید پورشه ماگ و طراحی متاثر از خودروهای تورگردی. سیستم تعلیق و پیشرانه به شدت اصلاح شده با تاکید بر هندلینگ و پیچیدن.

Restomod : خودروهای کلاسیکی که ظاهر اصلی بیرونی را با فناوری‌های کاربردی مدرن (مانند سیستم تعلیق، چرخ‌ها، گیربکس جدید) یا ویژگی‌های داخلی مدرن (چند رسانه‌ای و غیره) برای استفاده راحت روزمره ترکیب می‌کنند.

پادشاهان آژیر : خرده فرهنگ پاسیفیکا در نیوزیلند که در آن اتومبیل ها یا دوچرخه ها با بلندگوها یا سیستم های آدرس عمومی برای استفاده در نبردهای رقابتی اصلاح می شوند.

 

30 رول

یک مسابقه خط مستقیم دو ماشین، اغلب بین ماشین‌های تیونینگ شده، که از سرعت ثابت 30 مایل در ساعت شروع می‌شود، جایی که دو راننده در کنار هم می‌ایستند، قبل از اینکه یکی از آنها با 3 بوق زدن، شروع حرکت را نشان دهد. تست شتاب با سرعتی از پیش تعریف شده به پایان می رسد، به عنوان مثال 60 مایل در ساعت یا 80 مایل در ساعت.

نتیجه معکوس

احتراق سوخت در سیستم مکش یا اگزوز به جای محفظه احتراق ، که منجر به صدای بلند و گاه به گاه شعله های آتش می شود. برای وضوح، اصطلاح “afterfire” گاهی اوقات برای اشاره به احتراق داخل اگزوز استفاده می شود، و “backfire” به احتراق سوخت ورودی اشاره دارد.

BOV (شیر دمنده)

دریچه ای که فشار را در موتورهای توربوشارژ هنگام بسته شدن دریچه گاز آزاد می کند تا از آسیب به سیستم ورودی جلوگیری کند و قابلیت اطمینان را بهبود بخشد. یک BOV می‌تواند به سیستم ورودی قبل از توربوشارژر هوادهی کند (این نوع BOV اساساً بی‌صدا است و به عنوان “بازچرخانی” شناخته می‌شود). سایر BOV ها به اتمسفر منفذ می شوند و در نتیجه صدای خش خش به راحتی قابل شناسایی پس از رها شدن دریچه گاز ایجاد می شود.

CAI (مصرف هوای سرد)

یک سیستم ورودی جایگزین اصلاح شده، که اغلب جعبه هوای انبار را دور می زند، به منظور تامین هوای سرد موتور از خارج از خودرو (بر خلاف هوای گرم از زیر کاپوت) است. در بیشتر خودروهای مدرن، کانال‌های ورودی برای حداکثر کارایی و کارایی با استفاده از شبیه‌سازی‌های جریان پیشرفته توسعه داده شده‌اند که باعث می‌شود عملکرد ورودی پس از بازار ناچیز باشد. در عوض CAI ها بیشتر با افزایش نویز القایی خود مرتبط هستند. همراه با یک BOV تهویه هوا در خودروهای توربوشارژ و یک اگزوز بدون طنین و گاهی اوقات “decat”، چنین تنظیماتی توسط مالکانی که در درجه اول به افزایش سطح سر و صدای خودروهای خود علاقه مند هستند ترجیح داده می شود و در نتیجه تغییراتی با عملکرد کم یا بدون مزیت انجام می شود.

کت بک

بخشی از سیستم اگزوز در پایین دست مبدل کاتالیزوری .

لحن سفارشی

لحنی که برای یک ماشین خاص سفارشی شده است، اغلب به روش‌های خاصی که نیاز به تنظیم کالیبراسیون استوک دارد، اصلاح می‌شود.

Decat

یک لوله اگزوز مستقیم بدون مبدل کاتالیزوری. در برخی از وسایل نقلیه، لوله‌های decat اجازه می‌دهند که شعله‌ها در نوک اگزوز پس از بسته شدن دریچه گاز قابل مشاهده باشند.

حفر کردن

مسابقه ای که از یک شروع ایستاده شروع می شود، به عنوان مثال از چراغ راهنمایی.

دینو

عامیانه برای دینامومتر .

تیونر الکترونیکی

تیونری که از راه دور برای ارائه آهنگ‌های سفارشی از طریق اینترنت کار می‌کند، معمولاً پس از ارسال گزارش داده‌های آزمایش‌های عملکرد توسط مشتری به شکل کشش (به زیر مراجعه کنید).

FENG (سازنده صدای موتور جعلی)

اغلب به نام “Syntonizer” نامیده می شود، سیستمی، صوتی یا الکترونیکی که صدای موتور را به داخل کابین پخش می کند تا تجربه رانندگی را افزایش دهد. در برخی خودروها، مانند فورد فوکوس RS مدل 2015-18 ، نویز توسط یک کامپیوتر تولید می‌شود و هیچ ارتباط واقعی با صدای تولید شده توسط موتور ندارد. در خودروهای دیگر، صدا توسط یک لوله آکوستیک از قسمت موتور به کابین خلبان منتقل می شود.

FMIC (اینترکولر جلویی)

این اصطلاح از سوبارو ایمپرزا گرفته شده است که اینترکولر خود را در مکانی غیرمعمول درست پشت موتور خود نصب کرده است. فراتر از آستانه معینی از تغییرات افزایش توان، اینترکولر کوچک و نامناسب بی اثر می شود و یک اصلاح رایج برای غلبه بر این محدودیت، نصب یک اینترکولر پس از فروش در موقعیت معمولی پشت سپر جلو است که اصطلاح FMIC را ایجاد می کند.

آهنگری

تعویض برخی از اجزای داخلی انتهایی موتور با قطعات فرفورژه. رایج ترین قطعات آهنگری شامل میله های اتصال و پیستون می باشد. اتومبیل های مرحله 3 گاهی اوقات می توانند شامل یک میل لنگ جعلی باشند. قطعات آهنگری معمولا سبک تر و قوی تر از قطعات ریختگی استوک هستند.

کاملا پیچ شده

برای توصیف خودرویی استفاده می‌شود که دارای حداکثر دامنه ارتقاء موتور پیچ‌دار بدون تغییرات گسترده است. اینها عبارتند از ورودی های پس از فروش، اینترکولرها، لوله های اگزوز و صدا خفه کن ها.

داینو هاب

یک دینامومتر شاسی با ترمزهایی که پس از برداشتن چرخ ها مستقیماً به توپی چرخ های محرک متصل می شوند. آنها دقیق تر از داینوهای جاده های رول هستند، زیرا یک منبع مهم لغزش یعنی لاستیک ها را از بین می برند. داینوهای هاب نیز جمع و جورتر هستند، ترمزهای هاب به اندازه ماشین های لباسشویی کوچک است.

ورود به سیستم

ضبط پارامترهای عملکرد ماشین یا موتور (به عنوان مثال RPM، فشار تقویت کننده، دماهای مختلف) که هنگام رانندگی ماشین انجام می شود.

نقشه

یک کالیبراسیون برای سیستم مدیریت موتور، یک سیستم الکترونیکی که به جای یکدیگر به عنوان PCM (سیستم کنترل نیروگاه) یا ECU (واحد کنترل موتور) شناخته می شود. نقشه اساساً یک فایل داده است که به PCM عناصر مورد نیاز برای کارکرد موتور را طبق استانداردهای تعیین شده توسط سازنده می دهد. داده ها بیشتر در جداول جستجو به نام “نقشه” سازماندهی می شوند و مجموعه جداول و سایر پارامترها به عنوان “نقشه” یا “کالیبراسیون” نامیده می شوند.

تزریق متانول

سیستم تزریق آب که در آن مخلوطی از آب دیونیزه و نسبت معینی از متانول به عنوان ضد ضربه در جریان هوای ورودی تزریق می‌شود، معمولاً با استفاده از یک پمپ و مخزن اختصاصی، و در آن تزریق بدون اندازه‌گیری توسط یک سوئیچ فشار که یک بار فعال می‌شود، راه‌اندازی می‌شود. سطح تقویت معینی در موتورهای القایی اجباری به دست می آید. در برخی موارد، مخزن مایع شستشوی شیشه جلو به عنوان مخزن سیستم تزریق آب استفاده می شود (و همچنان طبق معمول کار می کند). اعتقاد بر این است که تزریق آب کمی قبل از جنگ جهانی دوم در موتورهای هوا ظاهر شده است. به ویژه، موتورهای رولزرویس مرلین و یونکرز جومو 210 به دنبال کارهای قبل از جنگ جهانی دوم سر هری ریکاردو. متانول موجود در مخلوطی که در موتورهای هوا تزریق می‌شود، به‌عنوان یک ضد یخ وجود دارد، زیرا اثربخشی آب را به عنوان کمکی ضد ضربه کاهش می‌دهد.

نقشه OTS (خارج از قفسه).

آهنگی که به راحتی در دسترس است به همراه لوازم جانبی مورد استفاده برای فلاش آهنگ های واحد کنترل موتور خودرو فروخته می شود. نقشه‌های OTS معمولاً پیشرفت‌های کمی در عملکرد ارائه می‌دهند و اغلب به عنوان پایه‌ای برای تغییرات بیشتر استفاده می‌شوند.

کشیدن

یک چرخش دور در دقیقه تمام گاز در یک خط مستقیم در یک جاده هموار یا یک دینامومتر جاده غلتان، معمولاً در دنده 3 یا 4 و از دورهای پایین تا محدود کننده دور موتور. کشش ها برای ثبت کنده ها یا اندازه گیری خروجی موتور روی دینامومتر شاسی انجام می شود.

طنین انداز

یک دستگاه کاهش نویز که لوله اگزوز معمولاً مستقیماً از آن عبور می کند، که امواج صوتی را با استفاده از مواد جذب صدا که در اطراف یک بخش لوله سوراخ دار قرار داده شده است، کاهش می دهد. گفته می‌شود که سیستم‌های اگزوز مجهز به تشدید کننده‌ها، برخلاف سیستم‌های بدون تشدید برای کسانی که چنین دستگاه‌هایی ندارند، دارای طنین‌دار هستند.

جاده نورد

یک دینامومتر شاسی که شامل یک ترمز اندازه گیری شده است که امکان اندازه گیری گشتاور و همچنین اندازه گیری سرعت را فراهم می کند که گشتاور و قدرت تولید شده در چرخ ها را اندازه گیری می کند. همراه با نسبت انتقال استنباط شده و تعدادی اصلاحات مربوط به شرایط جوی و اصطکاک و تلفات، نرم افزار مرتبط با دینو می تواند تخمین هایی از ارقام قدرت و گشتاور چرخ طیار را ارائه دهد.

مرحله 0

وضعیت یک خودرو بدون تغییر عملکرد.

مرحله ی 1

وضعیت یک ماشین پس از اصلاح ساده، که می تواند فقط یک آهنگ باشد، یا یک آهنگ با تغییرات ساده پشتیبانی مانند فیلتر هوا یا ورودی هوا. مرحله 1 دلالت بر افزایش اندک توان/گشتاور نسبت به انبار دارد.

مرحله 2

وضعیت یک ماشین پس از یک دور دیگر از تغییرات. به طور معمول، اتومبیل های مرحله 2 به طور کامل با لحنی که گشتاور و قدرت بالاتر را هدف قرار می دهد، به علاوه آهنگری اختیاری پیچ می شوند.

مرحله 3

وضعیت یک خودرو با تغییرات مکانیکی گسترده در پیشرانه، از جمله (اما نه محدود به) یک سیستم القایی اجباری بزرگتر، قطعات داخلی جعلی، ابزار مجدد سرسیلندرها، و اصلاحات سیستم سوخت. گاهی اوقات یک ECU پس از فروش یا موتور اسپورت که به طور خاص برای خودروی مورد نظر کالیبره شده است تعبیه می شود. قدرت و گشتاور خروجی در این مرحله به طور قابل توجهی بالاتر از موجودی است، که اغلب باعث تغییرات پشتیبانی در گیربکس و پیشرانه می شود.

نقشه سهام

نقشه موتور OEM.

TMIC (اینترکولر در بالا)

اینترکولر که در بالا یا پشت موتور قرار دارد که از کاهش جزئی تاخیر توربو سود می برد اما از آستانه حداکثر قدرت رنج می برد.

اهنگ

یک نقشه اصلاح شده که بیشتر با هدف افزایش گشتاور موتور و توان خروجی انجام می شود. یک آهنگ توسط فروشنده لحن یا خود کاربر نهایی به PCM یا ECU “فلش” می شود، اغلب با استفاده از یک وسیله جانبی مستقل متصل به کانکتور OBDII خودرو یا از طریق یک کامپیوتر قابل حمل. یک لحن معمولاً گارانتی پیشرانه را باطل می کند مگر اینکه توسط سازنده خودرو تأیید شود (که اتفاق نادری است). تغییرات معمولی عبارتند از زمان جرقه زنی، جریان سوخت، کنترل ضایعات برای موتورهای توربو، و محدودیت های اصلاح شده مانند محدودیت های RPM و تقویت.

تیونر

یک فرد یا شرکتی که آهنگ ها را معمولاً برای کسب سود ایجاد می کند و اغلب عناصر پشتیبانی مانند ورودی و اگزوز را می فروشد.

توربوبک

کل سیستم اگزوز در پایین دست توربین توربوشارژر، متشکل از لوله پایین (شامل مبدل کاتالیزوری) و بخش catback.

تاخیر توربو

تأخیر بین باز شدن اولیه دریچه گاز و لحظه ای که توربوشارژر به اندازه کافی بالا می رود تا فشار تقویت قابل توجهی ایجاد کند و گشتاور و قدرت مربوطه افزایش یابد. در توربوهای مدرن موجود، تاخیر معمولا کمتر از یک ثانیه است، در حالی که برخی از توربوهای بزرگ پس از فروش دو ثانیه یا بیشتر تاخیر دارند.

 

 

 

motorsport
ارسال دیدگاه